Weekendje Edinburgh - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Roel Veen - WaarBenJij.nu Weekendje Edinburgh - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Roel Veen - WaarBenJij.nu

Weekendje Edinburgh

Blijf op de hoogte en volg Roel

02 Maart 2016 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Goedemorgen iedereen,

Het is alweer 2 weken geleden dat ik mijn laatste verslag getypt heb. Sindsdien heb ik wat meer mijn draai gevonden in Newcastle, waar ik in het begin nog wat onwennig was, heb ik inmiddels het gevoel dat Newcastle mijn "thuis" is. De vakken die ik volg aan de universiteit zijn interessant, waardoor wat het studeren makkelijker maakt. Enig minpuntje is het feit dat ik voor 22 maart een onderwerp moet hebben uitgewerkt voor mijn master dissertatie. Het probleem is alleen dat ik nog geen onderwerp heb, waardoor ik daar dus zo'n beetje constant mee bezig ben. Het scheelt gelukkig dat ik nog even de tijd heb, waardoor het allemaal wel goed gaat komen!

Inmiddels heb ik mijn eerste steden trip ook gemaakt, ik ben afgelopen weekend naar Edinburgh geweest. Samen met mijn 2 huisgenoten en 2 andere studenten vertrokken we zaterdagochtend om 4.30 met de bus richting Edinburgh. Ik had mij voorgenomen om vrijdagavond om 22.00 naar bed te gaan om wat slaap te krijgen, maar dat plannetje ging helaas niet door haha. Ik lag om 00.30 nog wakker in mijn bed, terwijl mijn wekker om 2.30 ging. Gelukkig heb ik toch nog even kunnen slapen, nouja laten we het maar een powernap noemen haha. Aangekomen op de plaats waar de bus vertrok, werden we onaangenaam verrast aangezien de bus nog moest wachten op anderen, en vanwege ik gok regelgeving, mocht de motor van de bus niet draaien, waardoor de verwarming niet aankon. Dit hield dus in dat we in de kou ongeveer een uur moesten wachten. Gelukkig was het niet koud, het was maar rond het vriespunt. De bus vertrok uiteindelijk waardoor de verwarming ook aan ging het we weer wat konden opwarmen. Na een reis van 2.5 uur kwamen we dan aan in Edinburgh.

Het eerste wat we gedaan hebben in Edinburgh was een kop koffie halen en wat te eten. Helaas was bijna alles nog gesloten, waardoor we verplicht werden om de koffie en het ontbijt bij de McDonalds te halen. De warmte binnen was zeer welkom, zeker vanwege het feit dat aardig koud was. Nadat een aantal van mijn reisgenoten wat gekocht hadden, besloten we een plan de campagne te maken met wat we allemaal wilden zien en doen in Edinburgh. We besloten om eerst rond te lopen, om zo de stad te verkennen. Na eerst een poos te hebben gelopen, kwamen we aan bij het kasteel dat centraal gelegen ligt in Edinburgh. Het kasteel ligt op een heuvel, waardoor je een mooi uitzicht over de stad hebt. De prijs om het kasteel te betreden was vrij hoog, waardoor we hiervan af zagen. We vervolgden onze looptocht door de stad, en hebben vele mooie gebouwen en indrukken gezien van de stad. Tevens hebben we een tweetal musea bezocht, eentje over de geschiedenis van Edinburgh en eentje over de leefomstandigheden vroeger. Vanwege deze musea weet ik dat de naam Edinburgh afstamt van Din Eden, wat fort on the rock betekent. Dit fort is in de tijd uitgebouwd naar het kasteel wat wij eerder op de dag hadden bezocht. Voor zover de korte geschiedenisles, we vervolgden onze tocht naar een heuvel in de stad, welke een schitterend uitzicht bood over de stad. Een bijkomend voordeel was het feit dat wij rond zonsondergang op de heuvel waren, wat echt schitterende beelden opleverden. Na deze onvergetelijke indrukken was het inmiddels tijd om de innerlijke mens te verwennen. Helaas zaten de meeste restaurants vol aangezien het zaterdag was, maar we hebben uiteindelijk een wat gegeten, om vervolgens naar Frankenstein te gaan. Volgens de pub zelf is Frankenstein de oudste pub in Edinburgh, en het bestaat uit 3 etages. Wij zijn naar de kelder gegaan, wat was omgebouwd tot een bier keller. Dit zorgde voor een wat Duitse sfeer, maar dat was wel erg gezellig. Eenmaal een biertje te hebben besteld, werden wij voorzien van live muziek. De band zorgde voor een gezellige sfeer door allerlei meezingers te spelen. Helaas sloeg op dat moment de vermoeidheid toe, waardoor wij rond 22.00 terug in ons hotel waren en direct ons bed indoken. Een bijkomend voordeel van vermoeidheid is dat in slaap geraken geen probleem is, en na een heerlijk lange nacht werden we de zondag wakker rond 9.30. Onze check-out was om 11.00, dus we hadden nog even de tijd om ons op te frissen en te douchen. Nadat iedereen weer fris en fruitig was, liepen wij om 10.30 ons hotel uit en gingen we opzoek naar een supermarkt om proviand voor de zondag in te slaan.

Aangekomen in een supermarkt besloot iedereen om brood te kopen, niet alleen voor ontbijt maar ook voor lunch en eventueel voor later op de dag. Tevens besloot ik, wat ik dacht was een sapje te kopen. Helaas werd ik verrast, aangezien mijn sapje dus ranja was. Ik kwam hier achter nadat ik 2 slokken genomen had, en dacht dit is wel verrekte zoet. Na wat gekke bekken getrokken te hebben, kwam ik er dus achter dat het pure ranja was wat ik dronk. Dit stond helaas niet vermeldt op de fles, alleen, wat ik nu dus achteraf weet, afbeeldingen van glazen ranja. Maar goed, les geleerd en ik kan er smakelijk lachen nu haha! :D Op de planning voor de zondag stond een wandeling naar en over het strand aangezien het echt super lekker weer was! Door de wandeling over het strand kwamen wij aan in een dorpje vlakbij Edinburgh. Vanaf hier konden wij de hoogste berg/heuvel van Edinburgh goed zien, en zijn onze tocht richting de top van deze heuvel begonnen. Eenmaal aangekomen bij de voet van de berg/heuvel, zagen we vele paden die naar boven liepen. Nadat wij een pad gekozen hadden, begon onze klim omhoog. Het pad omhoog was aardig stijl en best glad en glibberig, wat een goede work-out bleek te zijn voor de kuiten en boven benen haha. Eenmaal boven aangekomen op het hoogste punt, bleek de klim alle moeite waard te zijn. Het uitzicht vanaf de top was werkelijk adembenemend!:D Mede vanwege het mooie weer hadden we een ver zicht over de stad en verder. Eenmaal verzadigd van het mooie uitzicht besloten we om weer af te dalen, alleen de afdaling bestond uit een kort stukje over gras om vervolgens via een weg rond de berg/heuvel helemaal af te dalen naar de voet van de berg/heuvel. Na deze beklimming te hebben gedaan, besloten we een pub te zoeken aangezien we wel een drankje verdient hadden. Het werd een pub in de buurt van het station, waar wij een korte uitleg en proeverij kregen van de verschillende bieren die zij hadden. Mijn keuze viel op een traditioneel pilsje, wat niet in gekoeld vat bewaard word, maar in een vat in de kelder. Het bier word dan omhoog gepompt, waardoor geen koolzuur nodig is. Het biertje smaakte erg goed, en aangezien we lekker zaten besloot ik om een whisky te bestellen. Het hoort er toch een beetje bij, om een whisky te drinken in Schotland:D. Ook deze whisky smaakte goed, maar toen onze magen begonnen te knorren besloten wij richting de McDonalds te gaan, aangezien het alweer 21.00 uur was, en onze bus om 23.00 terug ging. Na een welverdiende McDonalds maaltijd gehad te hebben, en om 22.00 uur werden we vriendelijk verzocht om de McDonalds te verlaten aangezien het ging sluiten. We besloten maar naar het station te gaan, zodat we op tijd zijn voor het vertrek van onze bus. En zoals al eerder gezegd vertrok onze bus om 23.00 weer richting Newcastle. Tijdens de busreis heb ik voor mijn gevoel maar heel even mijn ogen dicht gehad, maar het bleek dus dat ik in slaap gevallen was, kwamen we rond 1.30 weer aan in Newcastle. Na een wandeling naar huis met mijn huisgenoten, dook ik rond 2.00 uur weer mijn eigen bed in, en viel ik direct in slaap, wat niet heel gek is vanwege het vele geloop dat we gedaan hebben dit weekend! Al met al heb ik absoluut genoten van Edinburgh, en ik raad de stad ook zeker aan aan mensen!

Dit was hem weer mijn verslag mensen! De groetjes uit Newcastle

  • 02 Maart 2016 - 15:58

    Klaasje:

    Wat weer een leuk verslag, fijn dat jullie hebben genoten van een weekend Schotland.Nu moet je maar weer aan de studie , het is niet altijd feest jongeman Groeten van Opa en Oma

  • 08 Maart 2016 - 15:37

    Marijke Van Der Veen:

    Een prachtig verslag. Ik vroeg aan Opa en Oma Wijster ; jullie ook...... Wij op de boot?????Het is knap dat hij, het doet, een fijne jongen, wij genieten wel van zijn verhalen.
    Groeten van Opa en Oma Wijster

  • 08 Maart 2016 - 15:41

    Marijke Bakker:

    Heerlijk om te lezen. Schotland staat nog steeds op ons lijstje. Mooi verslag Roel, groet uit Westerbork

  • 18 Maart 2016 - 07:52

    Anna:

    Wij kunnen het beamen een hele mooie stad. Volgende keer ook het kasteel bezoeken ook echt de moeite waard. Op naar de volgende trip

  • 22 Mei 2016 - 11:52

    Jan Vd Veen:

    De kroegjes zijn ook gezellig en de discotheken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roel

Actief sinds 02 Maart 2014
Verslag gelezen: 1411
Totaal aantal bezoekers 12556

Voorgaande reizen:

31 Januari 2016 - 17 Juni 2016

Double master degree Newcastle

24 Maart 2014 - 23 Juni 2014

Studeren op Ajou University

Landen bezocht: