Het einde nadert - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Roel Veen - WaarBenJij.nu Het einde nadert - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Roel Veen - WaarBenJij.nu

Het einde nadert

Door: Roel van der Veen

Blijf op de hoogte en volg Roel

15 Juni 2014 | Zuid-Korea, Suwon

Hallo iedereen,

Het is even geleden dat ik van me heb laten horen, maar nu zal ik dan toch weer met jullie delen. Het is waarschijnlijk een van de laatste keren vanuit Korea!

Maargoed, zoals jullie weten kwam ik bijna 2 week geleden terug op dinsdag van Boracay, en in die week vielen er een aantal lessen uit vanwege een verkiezing, en een andere nationale feestdag. Helaas moesten deze dagen wel gewerkt worden aan eindverslagen en presentaties, waarover later meer. In het weekend stond een templestay gepland. Bij een templestay verblijf je 2 dagen in een klooster, en doe je mee met de dagelijkse dingen van een boeddhistische monnik. We begonnen de zaterdag met een rondleiding over het complex, en sloten de dag af met meditatie! En er moest natuurlijk ook gegeten worden, en dat leverde een aparte situatie op. Je mag namelijk geen eten verspillen, wat betekent dat je alles moet opeten. Het gerecht wat we kregen bestond uit rijst, met een gefermenteerde soyabonen soep. En met name deze soep was verschrikkelijk, en na lang geëmmer, was er niks anders te doen behalve het op te eten. De smaak was echt totaal niet lekker, maargoed je wilt natuurlijk ook niemand beledigen. Na het eten was er een mogelijkheid om 108 procastranations te doen, wat ons werd uitgelegd als iets wat met film en muziek was, dus wij stemden toe. Helaas kwamen we bedrogen uit, we moesten namelijk 108 keer op onze knieën zitten, en dan weer opstaan, dit is een soort gebed.Het zweet komt je uit alle poriën, maar de ervaring was toch achteraf mooi! De volgende ochtend moesten we om kwart over 3 in de ochtend gereed staan. De kamer waar we in sliepen was best mooi, we lagen op een dun matje op de grond, wat een bijzondere ervaring was. Het eerste op het programma die dag was een ochtend gebed, wat betekende dat we al zwijgend in een lange rij rondliepen over het complex. Vervolgens hadden we wat vrije tijd, en ons werd aangeraden om de berg verder op te gaan, naar het graf van de grondlegger van de tempel. De berg op lopen ging niet zonder slag of stoot, man wat een tocht was dat. Maar eenmaal boven hadden we een mooie zonsopkomst. Weer beneden hadden we weer ontbijt, en jullie raden het al, wederom rijst en soep. Maargoed, het verstand op 0 gezet en maar zo snel mogelijk alles opgegeten zodat je weer weg kon. Als volgende op het programma stond een ochtend gebed, waar we al lopend het complex verlieten en naar een open plek in het bos liepen met een mooi uitzicht op de vallei! Hier hebben we wat gemediteerd, om daarna de dag af te sluiten met een theeceremonie. De hele templestay was een prachtige en indrukwekkende ervaring, die ik nooit zal vergeten:)

Eenmaal weer terug op campus moest de knop weer snel om, aangezien ik afgelopen week een aantal eindverslagen en presentaties had, en daarnaast een eindtentamen van Koreaans. Mijn eerste verslag en presentatie was van Strategic Management. Het verslag en presentatie heb ik gemaakt met een Deense student, en we hebben onze Koreaanse student er buiten gehouden aangezien zijn niveau Engels minder goed was, om het een beetje positief te brengen. Maargoed na onze presentatie te hebben gedaan, kregen we complimenten dus dat word vast een goed eindcijfer haha! Verder had ik woensdag een eindtentamen Koreaans, en we hadden een deel van de toets al gekregen van onze lerares, wat echt een raar iets is. Maargoed, mij hoor je niet klagen, dus ik heb er maar mooi gebruik van gemaakt, en de volle score gehaald haha! Dus ik verwacht ook hier een goed eindcijfer. Als afsluiter stond er een eindverslag en presentatie van Entrepeneurship op het programma. Hierin moesten we een eigen idee/bedrijf beginnen en een bedrijfsplan schrijven en presenteren. Ons bedrijf wou halal vlees verkopen, een idee van een moslim studente in mijn groep. Het groepswerk verliep niet geheel soepel, wat ook terug kwam in de presentatie. Maar toch denk ik hier ook wel weer een goed eindcijfer op te halen. En nu heb ik vrije dagen tot aan donderdag, dan heb ik mijn laatste twee eindtentamens, van European Modern History en Business Communication.

Afgelopen donderdag had ik de laatste les van Business Communication, die in teken stond van een soort cultuur dag. Iedereen moest met zijn of haar landgenoten het land van afkomst presenteren, en eventueel wat typisch eten of drinken meenemen. Gelukkig had Thom kaas en stroopwafels gekregen van zijn ouders, dus deze hebben we in stukken gesneden. Verder hebben we blikken Heineken bier gekocht, en al met al vond alles gretig aftrek bij iedereen haha! Maar dit was echt een leuke afsluiting van een les :D

Verder heb ik vandaag samen met Peter en Bart het olympische complex bezocht in Seoul. Het is best een mooi complex, wat er alweer 25 jaar ligt. Verder hebben we rondgelopen in Gangnam, om een beetje te sightseeing. Toen we weer terugkwamen op de campus, was er een voetbaltoernooitje gaande, tussen Afrikaanse teams. Maar mijn god wat was ik blij dat wij als team niet mee deden, dan was er een grote kans dat er benen gebroken waren!

En natuurlijk word het WK hier ook gekeken, wat wel wat opoffering vraagt haha. Vanwege de tijdverschillen, zijn alle wedstrijden hier midden in de nacht. Dus toen ik naar Brazilië tegen Kroatië ging kijken, moest ik mijn wekker om kwart voor 5 zetten, aangezien die hier om 5 uur 's ochtends begon. En natuurlijk heb ik Nederland gekeken, de wekker ging om kwart voor 4, maar verdorie wat was dat het waard zeg :D Iedereen hier op campus heeft het erover, dus we hebben een goede indruk achter gelaten bij iedereen. De wedstrijden hier worden bekeken in de gezamelijke kamers op elke verdieping, en dan zit je daar met 20 man ofzo voetbal te kijken, wat echt een super sfeertje heeft! Dus elke dag moet ik maar even kijken of er leuke wedstrijden tussen zitten, en dan maar mijn wekker ervoor zetten.

Maar zo kwam er weer een eind aan alweer een week, wat mij nu toch echt brengt bij mijn aller aller aller laatste week hier in Korea. En dat geeft toch een raar gevoel, ik voel me hier best thuis aangezien ik hier een lekker ritme voor mezelf heb, maar daarnaast kan ik ook wel weer uitzien om terug te zijn en mijn familie, vrienden etc.. weer te zien. Maargoed, nog een weekje genieten hier, en mijn laatste twee tentamens super scoren! En dan is mijn exchange over. En nu ik er op terug kijk, kan ik er heel kort over zijn, ik ben blij met mijn keuze en met de invulling die ik eraan gegeven heb! Ik heb het gevoel dat ik mezelf beter heb leren kennen en ook heb ontwikkeld!

Een kleine filosofische gedachte nog, voor mensen die het leuk of interessant vinden; je maakt je eigen geluk en dromen, dus je moet er alles aan doen om dit te bereiken zodat je later niet kunt terug kijken en denken van; had ik maar. Nee neem de touwtjes van leven in eigen hand, en laat je door niemand vertellen dat je iets niet kunt!

Voor de mensen die geslaagd zijn, van harte gefeliciteerd! En voor de gene met een herkansing of die gezakt zijn, kop op en succes!

Dat was hem dan alweer mensen, het is weer een aardig verhaal geworden, dus ik bedank jullie voor jullie aandacht en interesse! Ik hoef het denk ik niet te vermelden, maar bij vragen of opmerkingen, gewoon maken :)! Nog iets meer dan een weekje en dan ben ik weer terug in Beilen!

Ciaoo

  • 15 Juni 2014 - 17:48

    Klaasje Bebingh:

    He die Roel alles goed met je,zo te lezen wel en daar zijn we heel blij mee. Natuurlijk weer je verslag gelezen, het is weer heel mooi,daar hebben we van genoten. Ze hadden jullie mooi te pakken met de film, heb gewoon zitten lachen, ha ha ha. Het eind is zicht, dat zal je van een kant spijten, maar dan ben ook fijn weer thuis. Wij zijn in elk geval wel blij, al is de tijd wel erg snel gegaan. Je hebt wel goede cijfers gehaald zo te lezen, hartstiikke goed van je . Tot volgende week, geniet nog even. groeten Opa en Oma.

  • 15 Juni 2014 - 22:44

    Herma:

    Hoi Roel,
    Zo te lezen heb jij je tijd daar goed en leuk besteed. Was vast een hele bijzondere ervaring in de tempel. Geen ambities om monnik te worden ?
    Nog even en dan ben je weer back in town. We lopen je net mis.
    Nog veel plezier met de laatste loodjes en tot snel !

  • 15 Juni 2014 - 23:22

    Henny Doorten:

    Heej Roel, wederom een mooi verslag. Helaas zijn wij er niet om jouw " welkom thuis" te wensen. Wij zitten heerlijk in Kroatië. Wij zien elkaar later. Nogmaals bedankt voor de wijze waarop jij ons meegenomen hebt naar Zuid Korea.


  • 20 Juni 2014 - 17:59

    Jan En Anna:

    Hoi Roel
    Weer super mooi om te lezen.Wij waren ook even er tussenuit met vakantie.Erg benieuwd hoe je er uitziet bij terugkomst.Een Hele Goede Reis !!!Tot ziens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roel

Actief sinds 02 Maart 2014
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 12543

Voorgaande reizen:

31 Januari 2016 - 17 Juni 2016

Double master degree Newcastle

24 Maart 2014 - 23 Juni 2014

Studeren op Ajou University

Landen bezocht: