En weer een week voorbij! - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Roel Veen - WaarBenJij.nu En weer een week voorbij! - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Roel Veen - WaarBenJij.nu

En weer een week voorbij!

Door: Roel van der Veen

Blijf op de hoogte en volg Roel

25 Mei 2014 | Zuid-Korea, Suwon

Hallo iedereen, fijn dat jullie weer mijn verslag lezen.

Zoals ik vorige week al meldde, is het aftellen stiekem een beetje begonnen. En dat betekent dus dat ik nu ongeveer nog 4 weken te gaan heb hier in Korea, waarover later iets meer! Nouja niet alleen in Korea, aangezien ik dinsdag naar Boracay vertrek voor een welverdiende vakantie:)

Maargoed, terug naar mijn week. Deze week heb ik zoals gewoonlijk weer mijn normale lessen gehad en gevolgd. Maandag begon ik met een mid-term van Koreaans, waar ik eerlijk gezegd niet heel veel voor heb gedaan, maar dat heeft mijn resultaat niet erg beïnvloed, aangezien ik 25 van de 30 punten gehaald heb. Het was wel wat raar, aangezien de lerares langsliep en dan blijkbaar iets in het Engels mompelde van spelling, maar ik verstond haar niet dus ik had geen idee waar ze het over had haha. Bij European Modern History heb ik de leraar gemeld dat ik de volgende week er niet was aangezien ik naar Boracay ga, en daar reageerde hij vrij verbaast op. Hij vroeg zich af hoe het mogelijk was om het te doen?! Maar hij zei dat ik ervan moest genieten, en dat was ik nou ook net van plan! Voor Entrepeneurship, Strategic Management en Business Communication valt er deze week weinig te zeggen, de lessen zijn zeker interessant en leerzaam, dus ik ga dan ook elke keer met plezier heen. Helaas kon ik niet naar Suwon - PSV, aangezien ik les had. Maar volgens mij heb ik niks gemist, gezien de eindstand van 1-0 haha.

Aangezien ik voor Entrepeneurship en Strategic Management geen eind toetsen heb, maar een project met bijbehorend verslag, had ik deze week een aantal team meetings. Tijdens de meetings hebben we de rollen verdeeld en wie wat gaat schrijven van het verslag. Voor Strategic Management moet ik samen met een Deen en een Koreaan het verslag schrijven, alleen hebben de Deen en ik besloten om het met z'n tweeën te doen, aangezien het niveau van de Koreaan niet bijster hoog is, en dat dan alsnog zou betekenen dat we aan het eind zijn deel weer moeten aanpassen. Voor Entrepeneurship moeten we een bedrijfsplan schrijven voor een idee. Ons idee is om een halal slagerij te openen in de buurt van Ajou, aangezien er aardig veel moslims verblijven, en het aantal moslims in Korea groeiende is. Na het werk verdeeld te hebben, hebben we een aantal deadlines gesteld, en als we ons aan deze deadlines houden moet het helemaal goed komen met het verslag.

Ook heb ik deze week weer gevoetbald, en wederom op mijn rode 'wondersloffen'. De tegenstander deze week waren een aantal Koreanen, 8 in totaal. Wij als exchange studenten waren met 10, dus we hebben 1 iemand getransfereerd, en zijn daarna begonnen. Tijdens het eerste potje scoorde ik tweemaal op mijn rode schoentjes, al moet ik wel zeggen dat de tegenstand niet denderend was.Daarom hebben we maar 2 mix teams hebben gemaakt, en daardoor werd het wat eerlijker. Ook tijdens deze tweede partij scoorde ik tweemaal, waarbij ik 1 goal even apart wil noemen. Mijn laatste goal was namelijk best mooi al zeg ik het zelf, aangezien ik de bal in de 16 over de keeper stiftte, waardoor de bal net onder de lat binnen viel :D! Blijkbaar ben ik het nog niet verleerd, en mijn schoenen laten me niet in de steek. Maar hier hield het nog niet op, aangezien we daarna nog een wedstrijdje gespeeld hebben tegen een Koreaans team, wat eindigde in 1-1.

Zoals in Amerika het gebruikelijk is voor universiteiten om meerdere sportteams te hebben, hebben ze dat hier op Ajou ook. Afgelopen vrijdag moest het voetbalteam aan de bak, en ik had er best een hoge verwachting van aangezien ze vorig jaar blijkbaar kampioen waren, en een groot aantal van de studenten doorstroomt naar de prof teams in Korea. Maar mijn verwachtingen werden niet gehaald, ik vond het niveau niet hoog. Voor de geïnteresseerden, Ajou verloor met 1-0.

Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk zo ver, een trip naar de DMZ. Voor de mensen die niet weten wat dit is, dit is de grens van Noord en Zuid Korea. De grens is 4 kilometer breed, en ongeveer 250 kilometer lang. In deze 4 kilometer wijde streep mogen geen mensen komen, alleen een beperkt aantal die er wonen. Maargoed, we moesten zaterdagochtend om half 9 ons melden in Seoul, waarna we met een bus naar de DMZ gingen. We begonnen onze tour bij een observatiepunt, waar we een korte film te zien kregen over de geschiedenis van de DMZ. Hierna mochten we wat foto's maken, al zag je vrij weinig aangezien je circa 5 meter achter het observatiepunt moest gaan staan om foto's te maken. Na een kwartiertje vervolgden we onze naar naar de Third Tunnel, dit is een door Noord Koreanen gegraven tunnel bedoelt om Zuid Korea aan te vallen. De 270 meter lange tunnel waar we door konden lopen was duidelijk niet gemaakt voor (lange) Europeanen, aangezien we er gebukt doorheen moesten lopen. Gelukkig moesten we een helm op, en die helm heb ik natuurlijk ook een aantal keer getest tegen de rotsen rond mij. Maar het was best indrukwekkend om te zien tot wat de Noord Koreanen bereid zijn/waren te gaan. Na de tunnel hadden we een lunch in Dorasan station. Dit is het laatste station in Korea dat nog gebruikt word, om Zuid Koreanen naar het Kaesong industriegebied. Dit is een industriegebied waar Noord en Zuid Koreanen samen werken. Na het station vervolgden we de reis naar kamp Bonifas. Dit is wellicht het meest bekende militaire kamp in Zuid Korea. Het bevind zich middenin de DMZ, en is het toneel van wel bekende uitzicht op een Noord Koreaans gebouw waar de soldaten staan. Er hangt echt een rare sfeer, heel gespannen en het lijkt alsof er elk moment iets kan gebeuren. Er gelden strikte regels voor toeristen, zo mag er niet gewezen worden, en mogen bepaalde dingen niet gefotografeerd worden. Wij zijn hier in 1 van de bekende blauwe huisjes gegaan, wat gebruikt word voor onderhandelingen. Het huisje bevind zich op beide grondgebieden, dus ik kan nu zeggen dat ik in Noord Korea geweest ben :D!!! De volgende stop op onze reis was een uitzichtpunt van waar we een Noord Koreaans propaganda dorp konden zien, met 's werelds 3e grootste vlag. Ook hier goldt, bepaalde dingen mochten niet op de foto, en we mochten geen rare gebaren of andere bewegingen maken. Als laatste stop van onze reis was de Bridge of no Return. Hier hebben zich een aantal beroemde taferelen zich voorgedaan, en de brug dankt zijn naam aan het feit dat wanneer men vroeger ( en misschien nog steeds) de brug over stak, men niet meer terug kon. Wat mij opviel tijdens de reis was de hoeveelheid Amerikanen de trip deden, en dan kom je echt weer stereotypes tegen, zoals een oud militair die dat nog hoog heeft zitten, een heel typisch vroom Amerikaans gezin etc. Tijdens de trip door Kamp Bonifas, werden we begeleid door een Amerikaanse soldaat, en dat voelt toch raar. Hij wekte een wat actieve en misschien wel agressieve indruk, en dat voelt raar op zo'n plek. Maar al met al was het een erg indrukwekkende en mooie trip, en het is misschien het meest bekende aan het Koreaanse schiereiland. Dit kan ik dan toch ook maar weer afstrepen van mijn lijstje!

Ook deze week zal ik afsluiten met wat psychologische gedachten. Vandaag wil ik het hebben over tevreden zijn met jezelf.

Ieder mens is anders en apart, en dat is fantastisch. Al zit er toch ook iets raars aan, aangezien veel mensen anders willen zijn, en zich dan ook anders voordoen. Maar iedereen is goed zoals hij / zij is, en dit is een fundamenteel iets wat iedereen door moet hebben. Je kunt bepaalde dingen veranderen aan jezelf, bijvoorbeeld je uiterlijk door meer te gaan sporten, maar in principe blijf je jezelf. Wees tevreden met wie je bent, en accepteer wie je bent. Je moet je niet voor gaan doen als iets wat je niet bent, dan leef je je leven in een leugen en zul je ongelukkig zijn.

Dat was hem alweer mensen, bedankt voor jullie aandacht! Ik hoop dat jullie ervan genieten, maar aan de hoeveelheid views te zien gebeurt dat wel :) En dat doet mij ook goed, ik maak deze verslagen met veel plezier!
Helaas moet ik wel melden dat ik volgende week zondag niet met een nieuw verslag kom, aangezien ik tot 3 juni op Boracay ben. Maar bij deze beloof ik dat er dinsdagavond, 3 juni, een nieuw verslag komt!

Bij vragen, opmerkingen en elk ander iets, ik ben gewoon bereikbaar en zal alles met plezier beantwoorden!

Ciaoo!

  • 25 Mei 2014 - 18:12

    Klaasje Bebingh:

    Hallo Roel weer een van je trouwe fans. Heb je verslag gelezen en wij hebben er weer van genoten wat maak je leuke verslagen, zo gaan wij een beetje met je mee. Heel veel plezier en genieten van je vakantie. Gr. Opa en Oma.

  • 25 Mei 2014 - 22:33

    Marijke:

    Veel plezier in Boracay.......een vakantie? Ik heb het gevoel dat het één grote vakantie is. Wat is dit genieten.....

  • 26 Mei 2014 - 14:03

    Jan En Anna:

    Toppy Roel het gaat helemaal goed komen lezen wij

  • 26 Mei 2014 - 18:30

    Henriette Woldendorp:

    Hoi Roel,

    Het is net of de tijd nu wel heel snel gaat, maar zo te tezen gaat het nog steeds super!

    En dan nog wat, die rode schoentjes doe je vast nooit meer weg!!!

    Geniet de laatste weken en vooral van de vakantie die je nog te wachten staat, en daarna begint het gewone leven weer joh!

    Maar met jou ervaring van deze tijd zal het toch anders zijn dan voorheen!

    Hartelijke groeten uit Hoogeveen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roel

Actief sinds 02 Maart 2014
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 12539

Voorgaande reizen:

31 Januari 2016 - 17 Juni 2016

Double master degree Newcastle

24 Maart 2014 - 23 Juni 2014

Studeren op Ajou University

Landen bezocht: