This is the end! - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Roel Veen - WaarBenJij.nu This is the end! - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Roel Veen - WaarBenJij.nu

This is the end!

Door: Roel van der Veen

Blijf op de hoogte en volg Roel

22 Juni 2014 | Zuid-Korea, Suwon

Hallo iedereen,

Dit is hem dan, mijn laatste verslag vanuit Suwon, Zuid-Korea. En om eerlijk te zijn voelt het erg raar. Ik hink zeg maar op twee gedachten. Aan de ene kant voelt het hier goed en ik vermaak mij hier prima, dus weg gaan hoeft van mij niet. En aan de andere kant, niet dat ik thuis mis (wat een te groot woord is vind ik), maar het lijkt me ook wel weer heerlijk om gewoon thuis te zitten, met familie en vrienden! Maargoed, ik moet de laatste paar uurtjes nog maar even doden hier. Op dit moment draai ik mijn laatste wasje hier, en ik denk dat ik daarna maar ga beginnen met inpakken.

Maargoed, ik zal eerst nog even mijn laatste week bespreken, en dan sluit ik wel af met een soort overzicht aan ervaringen etc.

Zoals ik vorige week al gemeld had, ik had deze week mijn laatste twee tentamens. Allebei op donderdag, wat betekende dat ik de rest van de dagen vrij was, en me dus een beetje kon voorbereiden. En natuurlijk heb ik dit gedaan, zoals het hoort als (goede?) student haha ;)

Als eerste had ik een tentamen van European Modern History. Aangezien ik van dit vak de midterm niet hoefde te maken, had ik geen idee wat voor vragen ik kon verwachten, maar gelukkig werd mij dit uitgelegd in de laatste les. Ik moest uit een aantal onderwerpen kiezen, en hiervan de definitie en impact van beschrijven. En al met al was de toets prima te doen, en ik verwacht een goed cijfer haha. Tevens stond er onderaan mijn tentamenblad een soort persoonlijke afscheid van de leraar, dus deze neem ik maar mooi mee naar huis!

Aangezien mijn laatste tentamen om half 5 's middags was, kon ik tussentijd mooi even sporten, zodat mijn koppie weer leeg was. Om daarna nog maar even het boek snel door te nemen.

Mijn laatste tentamen was van Business Communication. De vragen waren best makkelijk, alhoewel er natuurlijk ook een aantal lastige tussen zaten. Maar uiteindelijk denk ik ook dat ik op dit vak een goed cijfer haal. En dat is natuurlijk lekker voor mijn gemiddelde in Groningen haha:)

Omdat de meeste studenten donderdag klaar waren met hun tentamens, werd het natuurlijk afgesloten met een feestje. Eerst hebben we met een groep bij een aantal bankjes gezeten hier op campus, waar iedereen zijn biertje of soju mee naar toe nam, om uiteindelijk naar een plaatselijk café te gaan om daar de avond voort te zetten. Het werd een zeer gezellige avond, en een leuke afsluiter van de tentamenweek.

Maar dat was niet het laatste feestje, aangezien er voor vrijdagavond ook weer wat op het programma stond. Dit keer gingen we naar een andere bar, om hier met de overgebleven exchange studenten het einde te vieren. En wederom was het een erg gezellige avond:). Maar voor het laatste feestje was er een afscheidsreceptie van de universiteit. Dit was erg leuk, aangezien er foto's geshowd werden, en een aantal afscheidstoespraken.

Maar de grote exodus aan exchange studenten is begonnen, al sinds vorige week. En nu zit ik hier nog in de dorm, een een handjevol overgebleven studenten. En dat is een rare gedachte, eerst bruiste de dorm met alle studenten, en nu is het akelig stil op de gang haha. Maar er staan als het goed is wel een aantal reisjes gepland, om wat mensen op te zoeken:)! Helaas moest ik uit mijn vierpersoonskamer vertrekken, aangezien ze het interieur (broodnodig) gaan vervangen. Dus ik heb mijn laatste nacht doorgebracht op een tweepersoonskamer, in mijn eentje haha. Maargoed, het heeft ook wel voordelen, nu heb ik alle ruimte op mijn spullen te stallen en dan straks in te gaan pakken.

En natuurlijk heb ik deze week ook weer naar het Nederlands Elftal gekeken. Al moest ik daar nog wel wat opofferingen voor maken, aangezien het hier op woensdagnacht werd gespeeld, en mijn eerste tentamen om 9uur was op donderdagochtend. Maargoed, je moet er wat voor overhebben, en mijn toets ging goed dus geen probleem:)

En nu zit ik hier, inmiddels vier maand van huis, terwijl het totaal niet zo lang voelt aangezien de tijd voorbij gevlogen is, wederom een verslag te typen. Maar ik kon me niet voorstellen hoeveel mensen mijn verslagen zouden gaan lezen, en nu kijk ik naar de teller, en dat getal kan ik al helemaal niet bevatten. Ik heb de verslagen met veel plezier geschreven, en het doet me goed dat jullie het ook waarderen, gezien de vele malen het bekeken is :) Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben, en over iets meer dan 24uur ben ik weer in levende lijve terug in beilen, om misschien nog meer verhalen te vertellen haha.

Ik zal vandaag afsluiten met wat algemene indrukken en ervaringen. Om te beginnen, ik had geen idee wat ik me voor moest stellen bij het leven op een campus en met kamergenoten, maar uiteindelijk is dat goed bevallen. Zo is er altijd wat te doen, en je kunt makkelijk bij iemand naar binnen stappen om iets af te spreken of te gaan doen.

Daarnaast heb ik de Koreaanse, en misschien de gehele Aziatische cultuur ervaren. En ik had er een ander beeld bij, ik dacht namelijk dat Koreanen hard werkten, erg gedisciplineerd, en collectief waren. Maar van dat harde werken is niks waar, het is totaal niet effectief want ze weten dat ze langer op het werk moeten blijven, dus voeren ze minder uit, wat dus ook weer gelinkt is aan de discipline. Het collectief wat de Koreaanse cultuur zou moeten kenmerken, is niet zo sterk eigenlijk. Maar nu lijk ik vast heel kritisch, maar zo bedoel ik het niet, ik wil gewoon even mijn ervaring erover delen. Daarnaast zijn de meeste Koreanen verslaafd aan hun telefoon. Ze lopen er bijna constant mee, ook tijdens het sporten. En het is irritant als je tegen een aanloopt omdat hij of zij niet op of om kijkt.

Verder heb ik mezelf ontwikkeld en een basis gelegd voor later. Haha dit klinkt erg raar een zweverig terwijl ik het type, maar ik zal proberen het uit te leggen. Ik had voordat ik naar Korea kwam niet echt iets waar ik naar toe wou werken, een soort doel zeg maar. Ik deed mijn dingetje en that's it. Maar nu heb ik doorgekregen dat er zoveel meer te halen valt als je een doel hebt. En ik kan nu zeggen dat ik die steeds beter voor ogen krijg. Daarnaast heb ik voor mezelf een basis gelegd met gezond eten, veel sporten en andere dingen doen. Dit betekent niet dat ik nooit meer een kroket of MacDonalds maaltijd ga eten, maar dat ik ga letten op wat ik eet, en wat mijn lichaam nodig heeft. En vanaf nu ga ik proberen elke dag te sporten, want dat geeft me echt een super lekker gevoel :) Dus als een van de eerste dingen die ik ga regelen als ik terug ben is een abonnement bij een sportschool!

Nou mensen, bedankt, voor wat voorlopig denk ik, mijn laatste verslag is! Ik heb ervan genoten, en de vele kijkers en lezers hebben me goed gedaan! Bedankt voor jullie aandacht, concentratie en berichtjes. En tot over iets meer dan 24 uur, dan ben ik weer present haha ;)

Ciaoo, en tot straks:D

  • 22 Juni 2014 - 10:20

    Klaasje Bebingh:

    Nou dat is het dan ,weer een leuk verslag. Nu nog even wachten en je bent weer thuis. Wij vinden het wel fijn ,dat je terug komt. Gr. Opa en Oma.tot morgen.

  • 22 Juni 2014 - 12:28

    Marijke :

    Wat een geweldige ervaring. Wij wensen je een veilige vlucht toe. Tot ziens in Holland!

  • 22 Juni 2014 - 12:36

    Opa En Oma Van Der Veen:

    Lieve Roel, fijn dat je weer terug komt. Wij kijken er na uit. Een warme groet oet Wiester.
    Opa en Oma

  • 22 Juni 2014 - 20:20

    Jan En Anna:

    Hoi Roel
    Wat goed dat je nu jouw doel voor ogen hebt en we wensen jou dan ook Veel Sucses in de Toekomst

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roel

Actief sinds 02 Maart 2014
Verslag gelezen: 963
Totaal aantal bezoekers 12506

Voorgaande reizen:

31 Januari 2016 - 17 Juni 2016

Double master degree Newcastle

24 Maart 2014 - 23 Juni 2014

Studeren op Ajou University

Landen bezocht: