De 1e helft is voorbij, de 2e helft is begonnen - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Roel Veen - WaarBenJij.nu De 1e helft is voorbij, de 2e helft is begonnen - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Roel Veen - WaarBenJij.nu

De 1e helft is voorbij, de 2e helft is begonnen

Door: Roel van der Veen

Blijf op de hoogte en volg Roel

27 April 2014 | Zuid-Korea, Suwon

Zo dat was hem dan, de eerste 2 maand van mijn verblijf hier in Korea! En om eerlijk te zijn, de tijd is voorbij gevlogen. En nu ik alweer een week erop heb zitten hier, komt het terug naar huis gaan toch wel snel dichterbij voor mijn gevoel.

Vandaag zal ik kort mijn afgelopen week beschrijven, om daarna even wat algemene zaken te bespreken wat mij hier zoal opvalt.

Zoals ik vorige week had gezegd, was het afgelopen week tijd voor de mid-terms. Dit betekende dat bijna alle lessen uitvielen, en dus veel vrije tijd. Tel daarbij op dat het weer super lekker was, dan kunnen jullie vast wel raden wat dan het resultaat is; Studie afwijkend gedrag, en algehele ontspanning.

Dinsdag stond er een tripje naar Seoul op het programma, om nog even de laatste zomerkleren te kopen, wat ook gelukt is. De nieuwe aanwinsten zijn een korte broek en een t-shirt. Hiermee moet ik toch de tijd door kunnen komen zou je denken!

Maargoed, aangezien er toch nog geleerd moest worden, stond dit voor de resterende dagen op het programma, aangezien mijn enige twee mid-terms op vrijdag waren. Dus elke dag maar een beetje wat gelezen en de slides teruggekeken, aangezien niemand wist wat we konden verwachten op de toets. Mijn eerste tentamen was van Strategic Management, en dat ging aardig makkelijk, dus ik verwacht een goed cijfer op dit tentamen. Mijn tweede tentamen was van Entrepeneurship, en deze was toch wel wat lastiger dan die van Strategic Management, al denk ik wel dat ik ook op deze toets een aardig cijfer scoor. En dat was hem dan alweer, een weekje hard studeren voor 2 toetsen, en that's it!

Aangezien het Koningsdag was, was het mogelijk om naar de Nederlandse ambassade te gaan. Gewapend met een plattegrondje (lees een simpel kaartje met vage aanwijzingen) en de kennis welke bussen we moesten hebben, zijn Bart, Peter en ik naar de ambassade gegaan. De dresscode was business of business casual, wat betekende geen spijkerbroek en nette schoenen. Gelukkig had ik nog wat kleren in de kast, dus dat is allemaal goed gekomen. Op de ambassade was het druk, en vooral veel mensen die hier waarschijnlijk werken. Er waren ook een aantal andere Nederlandse studenten, en zij nodigden ons uit om mee te gaan stappen in Seoul. Dit was de eerste keer voor mij om te gaan stappen in Seoul, en eerlijk gezegd viel het toch wel een beetje tegen, maar al met al was het een gezellige avond! Maargoed, ik kan het afstrepen van mijn lijstje. De terugreis namen we een taxi, en dat leverde toch wel veel gelach op. De taxichauffeur vond ons crazy, en Hiddink was gentlemen.

Voor de rest heb ik niks bijzonders gedaan dit weekend, zojuist met een aantal mensen naar Liverpool - Chelsea gekeken via een live stream. En dus begint morgen het gewone leven weer, dus weer gewoon de schoolbanken in.

Nu ik mijn week beschreven heb, wil ik even terugkijken op de eerste helft van mijn verblijf hier in Suwon. Om te beginnen heb ik weinig last gehad van een culture shock, alleen ik vind het verbazingwekkend hoe gebrekkig, of helemaal geen Engels de meeste Koreanen spreken. Verder vind ik de Koreanen levenloze mensen. Ze laten bijna geen emoties zien, en als ze het al doen dan lijkt het heel erg gemaakt. Dit kan misschien door de cultuur komen, maar ik kan er niet bij met mijn gedachte. Om maar wat positievers te noemen, de mede exchange studenten zijn vriendelijk en het contact onderling is goed en snel gemaakt. Dit zorgt voor een gezellig sfeer op de campus.Daarnaast het Koreaanse eten smaakt mij ook steeds beter, en rond de campus hebben we dan ook meerdere vaste adressen waar wij eten. De maaltijden zijn goedkoop, zo rond de 3 euro, en je raakt er wel vol van. Tevens sport ik bijna elke dag, en het bevalt me super:) ik merk aan mezelf dat ik er vrolijk van word, en dat het een welkome afwisseling is op een dag.

En vandaag wil ik afsluiten met wat persoonlijke en filosofische gedachten, misschien voor de meesten een verrassing, maar naast studeren en sporten komt dit ook nog aan bod haha. Nu ik hier zo op mezelf zit in een ver land, begin ik te merken dat ik persoonlijk groeit. Dit klinkt misschien vaag, maar hier zit je niet vastgeroest qua verplichtingen en dergelijke, dus je moet er zelf wat van maken, en je moet zelf nieuwe contacten leggen. Terwijl ik het zelf niet eens doorhad misschien, maar in Beilen had ik een vast ritme, met werk voetbal en andere dingen, wat goed was, maar ik merk nu dat het ook plezierig is om eens totaal anderen dingen te doen en geen verplichtingen te hebben. Dus ik wil de ingezette verandering hier doortrekken naar Nederland, want de 'nieuwe' Roel, zeg maar Roel 2.0, is erg blij met zijn leven, en voelt zich voldaan en bevoorrecht. En ik wil iedereen als tip meegeven, dat het nooit te laat is om je leven te veranderen of je droom na te jagen. Zorg dat je elke dag de beste versie van jezelf laat zien, en dat je jezelf elke dag weer verbeterd!

Dat was hem dan weer voor deze week, volgende week verschijnt mijn verslag waarschijnlijk op zaterdag, aangezien ik zondag 4 mei naar Hong Kong vlieg. Bedankt voor het lezen, en tot volgende week!

Ciaoo

  • 27 April 2014 - 18:24

    Klaasje Bebingh:

    Hallo Roel hier oma , wat weer een leuk verslag kan haast wel jaloers op je worden. Ben wel benieuwd hoe je veranderd bent,vast wel positief en in je voordeel. Opa is even weer een eindje fietsen hij kan slecht stil zitten, het heeft de hele middag geregend. Hartelijk bedankt voor je mooie kaart . Ben je al bij de monniken geweest of is dat volgende week. Heel veel plezier alvast in Hong Kong. Groeten van Opa en Oma tot volgende week.

  • 27 April 2014 - 20:28

    Aletta:

    Ha Roel, de Ipad gaat hier rond de tafel om jouw verslag te lezen. We hebben met z'n allen hier gegeten, allemaal wat gemaakt en het was weer heerlijk! Veel plezier nog! Groet van ons allemaal

  • 27 April 2014 - 22:01

    Marijke:

    Hallo Roel 2.0. Zo wij krijgen hier in Holland straks een heel andere Roel te zien. Ben benieuwd. Het kan ook niet anders met zoveel ervaringen. Heerlijk om deze ervaring op te doen.
    Om met je Opa te spreken; " Die Buul". Mor a hij komt toch wel weer he? Hij mot wel terug kom'n, moar wat een ervaring ded die jong op. Geweldig!Het is niet mijn beste Drents maar je hoort het hem zeggen.
    Roel ik kijk uit naar je volgende verslag en tegen de tijd dat je weer in Holland bent zal het wel Roel 2.9 zijn......... Veel Plezier in Hong Kong...

  • 27 April 2014 - 22:31

    Henriette Woldendorp.:

    Hoi Roel,
    Weet je Roel dat ik zelfs trots op je ben!

    Zet hem op de komende tijd!

    Groeten Henriette.

  • 28 April 2014 - 21:08

    Jan En Anna:

    Hoi Roel wat een goede inzichten.Mooi om te lezen.Jammer dat je de tijd niet kunt remmen.Groeten Jan en Anna

  • 29 April 2014 - 19:05

    Jan En Anna:

    Dit is even iets anders.
    Roel Van Harte Gefeliciteerd met de Verjaardag van je broer[tje]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roel

Actief sinds 02 Maart 2014
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 12503

Voorgaande reizen:

31 Januari 2016 - 17 Juni 2016

Double master degree Newcastle

24 Maart 2014 - 23 Juni 2014

Studeren op Ajou University

Landen bezocht: